Online marketing alapok

Online Marketing Alapok Kurzushét 3. – Honlap forgalom

Az online marketing alapok kurzushét harmadik leckéjében a honlapunkra érkező forgalom potenciális forrásairól lesz szó. Ha az előző leckéből indulunk ki, akkor ez az értékesítési tölcsér teteje. Belőlük kell a rendszerünknek a lehető legnagyobb arányban törzsvásárlót faragnia.

Kattintás alapú hirdetések

Az egyik legalapvetőbb potenciális forrása a látogatóknak a PPC (pay per click), azaz kattintás alapú hirdetések. Találkozunk velük a blogok oldalsávjában, a hírportálok hasábjain, a keresőben és a közösségi oldalkon is. Ez után a fogalom után fizetnünk kell, minden egyes kattintásnak meg van az ára. Hogy ez az ár a lehető legoptimálisabb legyen, arról a PPC menedzserek dolgoznak, akik egész nap a monitor előtt ülnek, és nézik a számokat. Hány forintért jön egy kattintás/konverzió? Milyen az átkattintási arány? És még megannyi statisztikai adat alapján javítják a hirdetések teljesítményét.

A két kegjelentősebb hirdetési platform a Google Adwords és a Facebook rendszere. Most felvázolok két csoportosítási lehetőséget, amiken érdemes elgondolkodni, és szerintem ezek alapján láthatjuk, miért is lehet olyan sikeres ez a két rendszer.

Szándékvezéreltség

Fontos, hogy egy hirdetés olyan embert talál meg, aki kíváncsi rá, aktívan keres valami hasonlót, vagy olyat zavar meg, aki valami tök mást csinálna. A Google keresőhirdetéseinél van szándék a felhasználókban, hogy az adott témában kutakodjanak, hiszen rákerestek a reklámhoz rendelt kulcsszóra. Facebookon vagy egy Indexes banner esetében ez nincs így.

Adatvezéreltség

Az is legalább ugyanilyen fontos, hogy mennyire adatvezérelt a hirdetés megjelenítésének folyamata. Az Index nem tud túl sokat rólunk, nagyjából mindenkinek ugyanazok a reklámok jelennek meg. Ezzel szemben a Facebook szinte mindent tud rólunk. Ott hirdetőként célozhatok külön ELTE hallgatókra, AC Milan rajongókra, vagy akár ELTE hallgató AC Milan rajongókra is. Ez az adatvezéreltség a Facebook platformon a legerősebb, ez indokolja domináns pozícióját a piacon.

Közösségi média

Ez talán mindenki számára nyilvánvaló forrása lehet a látogatóknak. Mind fent vagyunk ezeken az oldalakon, és látjuk, hogyan használják cégek és személyiségek is brandépítésre, listaépítésre, értékesítésre. Én is kiposztolom ezt a blogbejegyzést a DÖK oldalára, és biztos van köztetek, aki onnan látogatott most ide.

Közösségi oldal, mint a tenger, annyi van. Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Pinterest, Meetup.com, Tumblr, Reddit. Az, hogy melyiken van értelme aktívan jelen lennünk, azt egyrészt a saját tevékenységünk, másrészt a célcsoportunk határozza meg.

Kereső

A keresőből nem csak fizetett reklámokkal van lehetőség látogatókat szerezni. Az organikus forgalom is összejöhet egy megfelelően optimalizált oldallal. Ezen a SEO (search engine optimization) szakemberek dolgoznak. Elég sok szempontból kell rendben lennie a honlapnak és a tartalomnak is.

Technikai oldalról nem mindegy, hogy a Google robotjai egyáltalán át tudják-e vizsgálni a honlapunkat, hogy milyen gyorsan töltődik be (pl. nincsenek-e túl nagy méretű képek), hogy mobil barát-e vagy hogy mennyire könnyen olvasható.

Tartalmi oldalról meg kell győződnie a Google-nek, hogy tényleg arról szól a kontent, amit ígér. Nézi a címeket, alcímeket, képeket és a szövegben előforduló kulcsszavak számát. Vannak bevált receptek, de nem igazán lehet ma már becsapni a keresőt. Érdemes követni a bevált recepteket, de ettől függetlenül eszméletlen jó tartalmat kell gyártani.

És az oldalunk megítélése is számít. A Google algoritmus azt is nézi, hányan hivatkoznak ránk az interneten, hány link mutat az oldalunkra, és azok mennyire minőségi linkek. Olyan oldalakról jönnek, amikre szintén sokan hivatkoznak, vagy csak béna fórumokról.

Influencer marketing

Ez is egyfajta fizetett hirdetés, de nem feltétlen kattintás alapú. Influencer marketing alatt azt kell érteni, hogy egy saját célcsoportja számára releváns személyiség, tartalomgyártó (videóblogger, Instagram sztár, Facebook sztár) közvetíti a vállalkozás üzenetét, mutatja be a termékét, stb.

Jó példa erre a The VR együttműködése az Asus-szal ebben a videóban, ahol a cég nyereményjátékát hirdették meg. De ha követtek Youtube-on vloggereket, akkor ezer hasonlót láthattok.

Ugyan ebben az esetben is reklámról van szó, mégis más egy relevancia személytől hallani az üzenetet, mint egy kéretlen banneren látni azt. Saját célcsoportjuk számára az influencerek releváns személyek, akiknek adnak a szavára. Ezért ezt a kategóriát mindenképp meg akartam különböztetni a PPC-től.

Ajánlás

Ajánlás útján is juthatunk új látogatókhoz. Ha alaposabban körbenéztek, láthatjátok, hogy ekörül a blogposzt körül is vannak megosztó gombok, amikre ha rányomtok, egy rakás ismerősötök szerezhet tudomást a tartalomról. Ha egy posztot/videót rengetegen megosztanak, akkor virális tartalomról beszélünk, hiszen úgy terjed, mint egy vírus.

Ilyen úton forgalmat szerezni remek dolog, hiszen az új emberek számára az oldaladat egy ismerősük ajánlotta. Ez az influencer marketinghez hasonlóan megkülönböztetendő azért a reklámtól és a hagyományos marketing tevékenységektől. Sokkal pozitívabb lehet az ő megítélésük, hiszen úgy találkoztak velünk, hogy már megerősítette őket ebben egy számukra releváns személy. Erről a személyről ráadásul azt is tudják, hogy meggyőződésből ajánlott, nem anyagi ellenszolgáltatásért cserébe, mint egy influencer.

Lista

Végül, de nem utolsó sorban egy kakukktoját. Ez már nem az értékesítési tölcsér teteje, hiszen olyan emberekről beszélünk, akik már a listánkhoz tartoznak. Feliratkoztak a hírlevelünkre, beszéltek a chatbotunkkal, engedélyezték az értesítésküldést, stb. Őket nyilván újra és újra visszairányítjuk a honlapunkra, így a forgalmunk egy jelentős részét ők adják. Én is kiküldtem egy emailt a listámnak, amikor elindult ez a kurzushét.

Ez volt tehát a harmadik, forgalom forrásokról szóló leckéje a kurzushétnek, a következőben magáról a honlapról lesz szó.

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük