Online marketing alapok

Online Marketing Alapok Kurzushét 1. – Mérések

Ezennel kezdetét vette a DÖK YouTube csatornáján és blogján az első kurzushét, méghozzá az online marketing alapjairól. Hét nap alatt hét videó és blogposzt kerül majd fel. Azért gondolom, hogy ez a téma hasznos lehet a kör minden tagja számára, mert minden értékteremtő önmegvalósító tevékenység, legyen az vállalkozás, tartalomgyártás vagy bármilyen egyéb mellékprojekt, része az, hogy az értéket, amit teremtünk, kommunikáljuk a külvilág felé. Ennek pedig egy jelentős része online zajlik.

Az írott posztok és a videók között komoly különbségek nem lesznek. Minden bejegyzésnél beágyazom majd a YouTube videót, és aki jobban preferálja a mozgóképet a szövegnél, az bűntudat nélkül átválthat. Itt is van:

Mérhetővé tenni, és mérni

Kezdjünk bele!

Az első leckében a mérések fontosságáról lesz szó. Azt fogom bemutatni, hogy mire képes egy kezdő szintű és egy haladó szintű online marketinges az analítika segítségével. Nem ez az online marketing legizgalmasabb része, a közösségi média, az online hirdetések vagy a keresőoptimalizálás sokkal népszerűbb témák talán, de ez sem kevésbé fontos. Ha ezt a lecke végére mindannyian belátjátok, akkor elérte a célját 😉

A laikus szint

Ahhoz, hogy detektálni tudjuk az online világ történéseit, például a saját honlapunkon lezajló eseményeket, szükségünk van egy analítikai szoftverre. Egy programra, ami méri és riportolja számunkra. Ehhez a világ nagy része a Google Analytics-et használja. Ennek segítségével megtudhatjuk, hányan látogatták az oldalunkat, hány oldalmegtekintés volt, mennyi időt töltöttek a felületen, stb. Ezeket az adatokat nagyjából az Analytics főoldalán láthatjuk, de ha egy kicsit kalandozunk a menüben, azt is megtudhatjuk, milyen demográfiai adatok jellemzőek a látogatóinkra, milyen készülékről látogatták az oldalt, vagy akár azt, hogy a honlapon belül az egyes aloldalakat hányan nézték meg.

Google analytics

A kezdő online marketinges szint

Ez még nem tekinthető komoly online marketingnek, úgyhogy lépjünk is tovább. Egy kezdő online marketinges már képes arra, hogy az alapértelmezett méréseken túl új eseményeket definiáljon az Analytics számára, és azokat célként beállítsa. Meg tudja értetni a programmal, hogy amikor egy látogatónk feliratkozik a hírlevelünkre vagy vásárol, az is fontos, detektálandó esemény, és a továbbiakban a kimutatásokban is szerepelnie kell.

Ezeket a célokat konverzióknak nevezzük, és rengeteg eseményt be lehet állítani (videó megtekintés, gombra kattintás), de a két legjellemzőbb talán a korábban említett feliratkozás és vásárlás.

Technikai háttér: köszönőoldalak

Technikailag ez úgy néz ki általában, hogy köszönőoldalakra irányítjuk a látogatókat feliratkozás/vásárlás után. Ezekre a köszönőoldalakra másképp nem juthatnak el, így ha mégis oda kerülnek, akkor tudjuk, hogy feliratkozásról/vásárlásról van szó.

Konverziós arány

A konverziók mérése lehetővé teszi, hogy az egyes aloldalak konverziós arányát is ki tudjuk számolni. Tegyük fel, hogy van egy aloldalunk, ahol feliratkozásra buzdítjuk a látogatóinkat. Ha a feliratkozás be van állítva célként és méri az Analytics, akkor meg fogjuk tudni mondani, hogy az aloldal milyen konverziós aránnyal működik, azaz száz látogatóból mennyi adja meg az email címét.

Ennek az arányszámnak az ismerete azt jelenti, hogy optimalizálhatjuk az adott oldalt. Megtudjuk a mérésekből, hogy 30%-ban adják meg az emberek az email címüket. Elkezdünk tesztelni, megpróbálunk például változtatni egy kicsit a honlap szövegezésén. A következő mérésből kiderül, hogy feljebb kúszott-e a konverziós arány vagy rosszabb lett a helyzet. Sok-sok ilyen teszt és mérés segítségével kihozhatjuk a legtöbbet az aloldalainkból. Egy kezdő szintű online marketinges már képes erre.

Mi az, amire viszont már nem képes?

A haladó online marketinges szint

Tegyük fel, hogy van egy sales oldalunk. El akarunk adni egy belépőt egy rendezvényre, és a honlapunk egy aloldalára irányítjuk az embereket, ahol feladhatják a rendeléseiket.

Feladunk hirdetéseket a Google Adwords rendszerében, Facebookon, bannereket veszünk a Indexen, az Origón, fizetünk Pistának, hogy a hírlevelében megjelentesse a rendezvényünket, kiküldjük a saját listánknak is. Természetesen posztolunk róla a közösségi média felületeinken, Facebookon, Twitteren, Instagrammon.

A nap végén látni fogjuk, hogy hány vásárlást hozott a sok-sok erőfeszítésünk, amit tettünk. Egy kezdő szintű online marketinges ennyit fog látni, pedig a továbbiak tervezéséhez jó lenne még néhány adat. Érdemes lenne tudni, melyik forrásból hány vásárló jött. Hiszen lehet, hogy a bannerek alig hoztak vevőt, és csak kidobott pénz volt az ablakon, ebben az esetben nyilván a következő kampány során jóval kevesebbet költenénk ilyen megjelenésekre. Simán lehet, hogy azt kapnánk, a saját hírlevelünk működött a legjobban, és a hirdetések haszontalanok voltak. Ebben az esetben átgondolhatnánk a stratégiánkat, lehet a hirdetési keretet inkább feliratkoztatásra kéne költeni, és majd a hírlevélben eladjuk a rendezvényekre szóló belépőket… Azonban a kezdő szintű online marketinges nem tud tervezni, hiszen nem méri, honnan hány eladás jött össze.

Viszont egy haladó szintű marketinges méri ezeket is. A különböző felületen elhelyezett linkeket extra paraméterekkel látja el, olyan adatokat rendel hozzájuk, amik alapján be tudja azonosítani, hogy pontosan hová is került ki az adott link.

Technikai háttér: UTM paraméterezés

A linkek paraméterezéséhez a Google készített egy jó kis eszközt, ezt itt érhetitek el. Ezen a felületen 5 adatot rendelhettek a linkekhez, aminek elégnek kell lennie.

Az így készült linket külön forrásként kezeli majd az Analytics, így láthatjuk, hogy hány munkamenetet és hány célteljesülést, konverziót eredményezett. (Ezt a kimutatást a poszt elején beágyazott videóban pontosan megmutatom, hol található.) Így előkészíthetjük a következő kampány terveit, mert pontosan tudni fogjuk, mi mennyi eredményt hozott az aktuális kampány során.

Ez volt tehát az első, mérésekről szóló leckéje a kurzushétnek, ami talán nem az online marketing legizgalmasabb része, de az egyik legfontosabb.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük